Historians disagree about the origins of English freemasonry. Those who contend that there was a continuity between the “operative” masons of the previous centuries and the Grand Lodge of 1717 are in fact denying the essential input of the Enlightenment into Anderson’s masonry as well as the novelty and radical dimension of the latter. As Margaret Jacob, I contend that the Grand Lodge of 1717 was directly inspired by the Enlightenment values. Yet one should try to assess how much it was indebted to the radical Enlightenment. The same question prevails throughout the eighteenth century. I shall focus on three major issues, religious liberty, political liberties and finally individual liberties in terms of ethnic diversity, gender, freedom and slavery.
While the direct link between English freemasonry and the Enlightenment can be ascertained, we need to qualify our answer when we examine how committed freemasons were to the so- called radical Enlightenment.
While the direct link between English freemasonry and the Enlightenment can be ascertained, we need to qualify our answer when we examine how committed freemasons were to the so- called radical Enlightenment.
La franc-maçonnerie anglaise des Lumières, entre radicalité et conservatisme.
Plusieurs théories s’affrontent concernant les origines de la franc-maçonnerie anglaise. Cependant ceux qui veulent établir une continuité entre la franc- maçonnerie dite « opérative » des siècles précédents et la Grande Loge de 1717 nient par là-même à la fois l’apport essentiel des Lumières et la radicalité de la franc-maçonneried’AndersonComme Margaret Jacob, je soutiens que la franc-maçonnerie anglaise de 1717 est bien fille des Lumières. Reste à déterminer sa radicalité. La même question se pose tout au long du siècle. J’examinerai l’attitude des francs- maçons britanniques face à la religion, les libertés politiques et individuelles, en termes de diversité ethnique, de genre, et d’esclavage. S’il est indéniable que la franc-maçonnerie anglaise est fille des Lumières, sa parenté avec les Lumières dites radicales est plus discutable. Une réponse nuancée s’impose.